Målgruppen i fokus - så kommer du igång med målgruppsanalys för din e-learning

Nu ska vi prata målgrupp! I uppstarten av ett e-learning-projekt är det ofta många som har åsikter och önskemål om vad som bör finnas med i utbildningen, hur lång den ska vara, hur den ska utformas osv. Självklart ska kundens tankar alltid  respekteras och tas i beaktning men i det stora hela så är deras önskemål faktiskt inte avgörande för hur en e-learning utformas - eller det bör inte vara det i alla fall.

Så vem är det så som bestämmer?

Jo, det är målgruppen, alltså de som ska gå utbildningen. Det låter kanske lite konstigt men tänk själv: Om du inte vet vad målgruppen kan, hur deras tid ser ut, vad de har för förutsättningar osv - hur ska du då kunna skapa något som de förstår, som de har tid att genomföra eller som de faktiskt lär sig något av? 

En av hemligheterna bakom en riktigt bra e-learning är att vara trogen tesen: Mottagaren i fokus. Så har du inte en tydlig målgruppsanalys på plats så är detta bland det första som behöver göras.

Målgruppsanalys

Börja med att sätta dig in i målgruppens perspektiv och situation. Välj ut några personer från målgruppen eller skapa så kallade fiktiva personas som representerar målgruppen och lär känna dom.

Några bra frågor att ställa om målgruppen för att komma igång är:

  • Hur ser deras dagar ut?

  • Hur mycket tid har de till kompetensutveckling?

  • När, var och hur kommer de att genomföra utbildningen?

  • Vilka förkunskaper har de?

  • Vilken inställning har de?

  • Vilka fördomar har de?

Detta är som sagt ett förslag på frågor du kan använda dig av för att komma igång med din målgruppsanalys. När du sen har fått lite mer kött på benen vad gäller din målgrupp, deras förutsättningar, inställningar med mera så blir det genast lättare att avgöra om det exempelvis ska vara en lång utbildning eller microlearning, i vilket verktyg den ska produceras, om den ska utgå från desktop eller mobilanpassa, om den ska vara kronologisk, textad, interaktiv, tillgänglighetsanpassad osv.

Slutligen

Så ta inga genvägar utan gör din målgruppsanalys innan du drar igång. Våga stänga ner initiala diskussioner med beställaren som börjar med “det här vill vi förmedla” eller “det här är viktigt för oss” och fråga istället “Vad behöver målgruppen kunna/veta för att göra det ni vill uppnå” och “Vad är viktigt för målgruppen”! Då har du knäckt koden för en riktigt bra grund.

Har du redan målgruppen på plats? Ja, men då är det dags att sätta upp mål för din e-learning. Här hittar du vårt blogginlägg om just detta: Så sätter du mål för din e-learning.


 

Vi är Lernova, din vän i världen av e-learning. Vi digitaliserar utbildningar och skräddarsyr e-learnings efter dina behov - alltid med rätt fokus, effekt och det där lilla extra.

 
Föregående
Föregående

Bra saker att fundera på inför ditt e-learningprojekt

Nästa
Nästa

Vad är e-learning?